راهنمای خرید دستگاه فشارسنج

پالینور/ خرید فشارسنج که به کمک آن می‌توان میزان فشار خون خود را مورد سنجش قرار داد در هر خانه‌ای که فرد بزرگسال در آن وجود دارد به وسیله‌ای ضروری تبدیل شده است.

با بالا رفتن سن، مقاومت رگ‌های خونی کاهش یافته و در نتیجه مشکلات فشار خون در افراد سبب ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی یا سکته می‌شود. برای همین باید یک دستگاه فشارسنج مناسب داشته باشید تا به صورت مرتب کنترل کاملی روی آن داشته باشید.

برای همین منظور در این پست قصد داریم به معرفی انواع فشارسنج پرداخته و با بررسی انواع مختلف این وسیله پزشکی، با بهترین نوع فشار سنج آشنا شویم.

راهنمای خرید فشارسنج دیجیتالی و عقربه‌ای

فشارسنج‌ها یکی از مهم‌ترین محصولات سلامت و طبی هستند به سه گروه دیجیتالی، عقربه‌ای و جیوه‌ای دسته‌بندی می‌شوند.

  • نوع دیجیتالی روی مچ دست یا بازو قرار گرفته و میزان فشار را روی یک صفحه نمایش دیجیتالی نمایش می‌دهد. این نوع درست مشابه یک ساعت هوشمند به‌نظر می‌رسد. نیازی به باد کردن نداشته و از طریق پمپ الکتریکی که در خود دارد، خود فشارسنج کارش را انجام داده و نیاز به فرد دیگری برای گرفتن فشار ندارید.
  • نوع عقربه‌ای به دور بازو پیچیده می‌شود که گوشی زیر آن قرار می‌گیرد. لازم است که در این نوع از فردی کمک بگیرید تا گوشی را در گوش خود قرار داده و پس از باد کردن، شروع به تخلیه باد کند تا جایی که از روی عقربه فشار شما را به دست آورد.
  • فشارسنج جیوه‌ای همانطور که از نامش مشخص است حاوی جیوه بوده و مثل مدل قبلی نیاز به گوشی برای گرفتن فشار دارید. از آنجایی که وزن زیادی داشته و همچنین جیوه هم ماده خطرناکی است، این نوع را صرفاً می‌توان در درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها یافت که امروزه کمتر به چشم می‌خورند.

دستگاه‌های فشار سنج دارای 2 مدل دستی و دیجیتالی هستند که هرکدام دارای کاربری و نقاط قوت متفاتی می‌باشند.از این رو برای اینکه بتوانید بهترین دستگاه فشار سنج را برای خودتان و یا خوانواده‌تان تهیه کنید می‌بایست انواع مدل‌های مختلف دستگاه فشارسنج را بشناسید.

دستگاه فشار سنج دستی

دستگاه‌های فشار سنج دستی شامل دونوع جیوه ای و آنیرید می‌شوند:

  • دستگاه‌های فشارسنج جیوه ای: یکی از دقیق‌ترین دستگاه‌های فشارسنج است. این دستگاه‌ها فشار خون را به وسیله ستون‌های جیوه‌ای نشان می‌دهند.
  • دستگاه‌های فشارسنج آنیرید: از رایج ترین نوع فشارسنج‌ها هستند. دستگاه‌های عقربه‌ای و یا همان آنیرید قیمت کمتری نسبت به سایر دستگاه‌ها داشته و فشار خون رو هم دقیق‌تر نشان می‌دهد ولی برای کسانی که نحوه استفاده کردن از این دستگاه را بلد نیستند خرید این نوع فشار سنج توصیه نمی‌شود.

دستگاه فشار سنج دیجیتال

دستگاه های فشار سنج دیجیتال بر حسب کاربرد به 3 دسته تقسیم میشوند:

  • فشار سنج دیجیتال بازویی: فشار سنج‌های دیجیتال بازویی از دقیق‌ترین نوع فشارسنج هستند. که به دور بازو بسته شده و به واسطه نمایشگر ال ای دی فشار خون شمارا اندازه‌گیری می‌کند.
  • فشار سنج دیجیتال انگشتی: این نوع فشارسنج‌ها اغلب استفاده نمی‌شوند اما بدلیل حمل و نقل آسان و کوچک بودن نیز طرفداران خاص خودشان را دارند. این فشار سنج‌ها فشار خون شما را باکمک انگشتتان مشخص کرده و به واسطه نمایشگر ال ای دی به شما نشان می‌دهد.
  • فشار سنج دیجیتال مچی: این نوع فشارسنج‌ها نیز دارای دقت خوبی هستند. اما به دلیل هم اندازه بودن و هم قیمت بودن ما به شما فشار سنج‌های بازویی را پیشنهاد می‌کنیم. زیرا فشار سنج‌های بازویی دارای دقت بیشتری هستند.

بهترین فشارسنج کدام است؟

با توجه به اینکه سه نوع از این دستگاه را داریم طبق توضیحات بالا می‌توان نتیجه گرفت که مدل دیجیتالی برای مصارف خانگی بهترین انتخاب است. چرا که هم نیاز به فرد دیگری برای گرفتن فشار ندارید و هم اینکه کار با آن ساده‌تر است. اما دقت کمتری نسبت به نوع عقربه‌ای دارند.

در هنگام خرید نوع دیجیتالی باید به این نکات دقت کنید که:

  1. خود فشارسنج‌های دیجیتالی در دو نوع بازویی و مچی هستند. نوع بازویی دقت بالایی دارد اما در استفاده از آن باید به لباسی که پوشیدید دقت کرد. اما نوع مچ دست دقت کمتری داشته و در عوض به راحتی قابل استفاده است.
  2. این نوع دارای امکان ذخیره کردن اطلاعات بیمار است. پس مدلی انتخاب کنید که حداقل اطلاعات یک ماه را در خود ذخیره کند.
  3. منبه تغذیه این نوع از طریق باتری است. بنابراین باید به مقدار باتری و ظرفیت آن توجه کنید. خصوصاً اینکه امکان تهیه باتری آن در بازار به‌راحتی وجود داشته باشد.
  4. به اندازه بند آن(کاف) دقت کنید که مناسب شما و اعضای خانواده‌تان باشد.

نکات مهمی که قبل از خرید فشارسنج باید به آن توجه کنید:

  1. حافظه فشارسنج دیجیتالی

حافظه در فشارسنج دیجیتالی از جمله مواردی است که توجه به آن در هنگام خرید بسیار مهم است. در این نوع از فشارسنج‌ها با بررسی اندازه گیری‌های قبلی می‌توانید از میزان فشار خون خود در طول مدت معینی باخبر شوید. سعی کنید فشارسنجی را انتخاب کنید که حداقل تا یک ماه اطلاعات شما را ذخیره کند.

در برخی از فشارسنج‌ها نیز قابلیتی قرار داده شده است که به شما میانگینی از نتایج گرفته شده در طول زمان معینی را می‌دهد که با این روش می‌توانید متوجه شوید که فشار خون در این مدتی که فشارتان را اندازه گرفتید طول موج ثابت داشته یا به صورت سینوسی تغییر یافته است.

  1. اندازه کاف دستگاه فشارسنج

کاف در دستگاه فشارسنج به قسمتی گفته می‌شود که توسط آن فشارسنج به بازو یا مچ شما متصل شده و اندازه‌گیری فشار خون را انجام می‌دهد. در صورتی که این بخش از فشارسنج دارای اندازه درستی نباشد، یا از جنس خوبی برخوردار نباشد هم ممکن است اعداد دقیقی را نمایش ندهند و هم برای بیمار حس ناخوشایند در هنگام گرفتن فشار خون احساس شود.

برخی از کاف‌ها قابلیت 360 درجه قرار داده شده است. این قابلیت باعث افزایش دقت فشارسنج می‌شود، به اینصورت که در تمام نقاط کاف سنسورهای اندازه گیری کننده فشار موجود است در نتیجه فرقی نمی‌کند که فشارسنج را از کدام جهت بر روی بازوی خود ببنید.

  1. باتری فشارسنج

اطلاع از میزان دوام و عمر باتری در دستگاه فشارسنج بسیار مهم است. سعی کنید فشارسنجی را انتخاب کنید که دارای باتری قابل شارژ باشد. نداشتن باتری باعث می شود تا برای اندازه گیری فشار خود به پریز برق نیاز داشته باشید، در نتیجه دیگر نمی‌توانید آن را به هر جایی با خود حمل کنید. معمولا بیشتر فشارسنج‌ها هم امکان استفاده از باتری فراهم است و هم آداپتور.

  1. قابلیت تشخیص آریتمی

در فشارسنج‌های جدیدتر قابلیتی تحت عنوان تشخیص آریمتی قرار داده شده است. آریتمی به معنی تپش نامنظم قلب است. در این فشارسنج‌ها در صورت وجود آریتمی، علامتی بر روی آن پدیدار می‌شود که به حالت چشمک زن در می‌آید و یا دستگاه بوقی را از خود ساطع می‌کند و برای اندازه گیری دقیق فشار باید چند دقیقه استراحت کرده و دوباره اندازه‌گیری را انجام دهید. وجود این ویژگی ضربان نامنظم قلب شما را نشان می‎‌دهد و در صورت ادامه باید به پزشک معالج خود مراجعه نمایید.

  1. قیمت فشارسنج دیجیتالی

تفاوت قیمت در فشارسنج دیجیتالی به انداه‌ای نیست که برای خرید آن‌ها ما را دچار تردید کند. سعی کنید در ابتدا ویژگی‌هایی را که نیازمند آن هستید مشخص کرده و سپس فشارسنج دلخواهتان را انتخاب کنید.

 

دستگاه فشار سنج مچی بهتر است یا بازویی؟

دستگاه‌های فشارسنج مچی سبک‌تر هستند و بنابراین برای استفاده در هنگام سفر قابل حمل‌ترند. آنها همچنین فضای ذخیره سازی کمتری را در خانه شما اشغال می‌کنند. اما بدلیل اینکه مچ دست به طور طبیعی در ارتفاع قلب نیست ، احتمال خطا وجود دارد. از این رو در فشار سنج بازو کمتر احتمال ایجاد خطا وجود دارد، زیرا قرار گرفتن دستگاه در موقعیت‌های مختلف قلب آسان‌تر است. تفاوت این دو دستگاه بشتر بدلیل دقت و حجم شان می‌باشد اما توصیه ما به شما خرید فشارسنج از نوع بازویی است.

فشارسنج عقربه‌ای بهتر است یا دیجیتالی؟

فشارسنج‌های آنالوگ که به دو نوع جیوه‌ای و عقربه‌ای تقسیم می‌شوند، اغلب توسط پزشکان مورد استفاده قرار می‌گیرند. کار با این نوع فشارسنج کمی سخت‌تر بوده و شما برای اندازه‌گیری دقیق، به فرد دیگری نیاز دارید تا نتیجه فشار خود را مشاهده نمایید. اما همان‌طور که می‌دانید کار با فشارسنج های دیجیتالی بسیار راحت بوده و تنها با فشردن یک دکمه، می‌توانید فشار خون خود را اندازه‌گیری نمایید.

قیمت فشارسنج دیجیتالی چقدر است؟

قیمت این دستگاه در بازار ایران، حدودا بین 500 هزار تومان الی 3 میلیون تومان است. البته شما می‌توانید با مبلغ 1 تا 2 میلیون تومان یک فشارسنج دیجیتالی خوب و با کیفیت خریداری نمایید.

چگونه بهترین فشارسنج دیجیتالی را انتخاب کنیم؟

به‌طور کلی در هنگام خرید فشارسنج دیجیتالی نکاتی نظیر برند دستگاه، نوع کاربری (خانگی و غیر خانگی)، حافظه ذخیره نتایج، سنجش ضربان قلب، نوع صفحه نمایش، نمایشگر تاریخ و ساعت، سایز مناسب مچ یا بازو، نوع باتری، نمایشگر تعویض باتری، نمایش میانگین نتایج، قابلیت خاموشی خودکار، قابلیت اعلان صوتی، هشدار خطای محاسباتی، قابلیت تشخیص آریتمی و قابلیت‌های اضافی را مد نظر قرار دهید. با در نظر گرفتن این پارامترها، می‌توانید بهترین فشارسنج های دیجیتالی را مطابق با نیاز خود انتخاب نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *