راهنمای خرید سیستم صوتی برای خودرو

ضبط ماشین به عنوان پراستفاده ترین وسیله جانبی در خودرو شناخته می شود و به همین دلیل برای خرید آن کمی حساسیت به خرج دادن ایرادی ندارد . بررسی و تحقیق قبل از خرید باعث می شود انتخاب مناسب تری داشته باشید.

مؤلفه های مهم در انتخاب ضبط ماشین

تنوع بالای ضبط ها و امکاناتی مانند گوش دادن به رادیو، پخش موسیقی با گوشی موبایل بدون سیم و یا با سیم، امکان درایو‌های نوری CD و DVD و … از جمله مواردی ست که در هنگام خرید باید آن رها در نظر گرفت.

انتخاب یک برند معتبر

در بین برندهای اصلی تولید کننده ضبط ماشین ، کنوود، پایونیر، سونی، جی وی سی، آلپاین و چند برند دیگر، جزو بهترین هایی هستند که مشتریان از خرید آن ها راضی بوده اند. به طور کلی در انتخاب ضبط ماشین به دلیل حساسیت بالای محصول بهتر است به سراغ از برندهای شناخته شده و معتبر بروید.

منبع ورودی ضبط

منظور از منبع ورودی، قابلیت گوش دادن به موسیقی است که به طور کلی شامل موارد زیر می شود؛ تنظیم کننده استاندارد AM/ AF برای رادیو، پخش‌کننده CD یا DVD، رادیو ماهواره‌ای، ورودی USB و AUX، اتصال گوشی با سیم / بدون سیم (بلوتوث) و…در هنگام خرید به این موارد دقت کنید.

تنظیمات خروجی ضبط

تنظیمات خروجی همان تنظیمات صدا است که با خروجی های مختلفی مانند صدای عادی، بالانس، جاز، باس، کلاسیک و… قابل گوش دادن است. یک ظبط خوب باید دارای چنین قابلیت هایی باشد.

کیفیت صدای ضبط

کیفیت بالای ضبط اصلی ترین موردی است که به خاطر آن اقدام به تهیه ضیط می کنید پس این مورد را بیشتر مورد توجه قرار دهید. از لحاظ کیفیت نمونه فابریک ضبط خودرو بالاتر از انواعی ست که در بازار وجود دارد اما می توان از بین برندهای معرفی شده کیفیت مشابه یا هم سطح نمونه اصلی خریداری کرد.

قابلیت پخش انواع فایل های صوتی:

یکی از قابلیت های خوبی که می تواند در ضبط ماشین وجود داشته باشد این است که قابلیت پخش انواع فرمت های صوت هایی را داشته باشد و خوشبختانه در نسل های امروزی ضبط ها از فرمت های زیر پشتیبانی می کنند:

mp4، mp3 ، MP۳، WMA، AAC، iPod® و iPhone®، تلفن‌ های هوشمند اندروید، پخش رادیو ماهواره‌ای، دی وی دی، اتصال با بلوتوث، سیستم ناوبری GPS و رادیو اینترنتی.

صفحه نمایش

صفحه نمایش برای دیدن جزئیات موسیقی های صوتی تصویری یک مزیت برای ضبط ماشین به حساب می آید، و اگر به دنبال نمونه های لمسی آن ها باشید کار با آن ها راحت تر هم خواهد بود.

قیمت ضبط ماشین

نوع ضبطی که انتخاب می کنید، قابلیت هایی که دارد، کیفیت آن، برند و امکانات آن همه در گرو هزینه ای است که برای خرید آن در نظر گرفته اید. از آنجایی که این کالا از تنوع زیادی در بازار برخوردار است برای داشتن یک انتخاب مناسب، بهتر است انتخاب را از بین چند گزینه با ویژگی های خوب و بهتر انجام دهید تا زیادی محصولات شما را گیج نکند

گارانتی محصول

گارانتی محصول،ضمانت آن را تایید می کند پس برای خرید هر محصولی باید به سراغ فروشگاه هایی بروید که برای محصولات خود گارانتی خوبی با مدت زمان طولانی تری در نظر می گیرند

تمام اطلاعات بالا برای کمک به انتخاب بهتر در اختیار شما قرار داده شد اما در زمان خرید با در نظر گرفتن اولویت های خود و توصیه فروشنده را نیز در نظر بگیرید

قدم دوم بعد از انتخاب ضبط مورد نظر، برای اطمینان بهتر از ویژگی صدا و کیفیت و حجم مورد نظر مراحل زیرا را برای تست آن انجام دهید:

  • در ماشین با درب و پنجره بالا بنشینید ضبط را روشن و موسیقی مورد علاقه تان را پلی کرده و صدا را کمی بالا ببرید، حال با گوش دادن به موسیقی دقت کنید که صدای آهنگ از وضوح کافی برخوردار باشد، صدای بیس مناسب باشد و باعث اذیت شما نشود، صدای بیس را کم کنید و دقت کنید که کیفیت صدا پایین آمد یا بهتر شد .
  • اگر کیفیت صدا با زیاد کردن صدای ضبط کم می شود و یا سروصداهای اضافی شنیده می شود تجهیزاتی مانند آمپلی فایر و ساب می تواند به بهترشدن صدا به شما کمک کند. در ادامه به معرفی این تجهیزات می پردازیم.

در صورت کیفیت پایین اسپیکرهای سیستم ماشین و یا کافی نبودن آن ها، می توانید اسپیکرها را تعویض کنید و یا فقط تعدادی از قطعات را تعویض کنید تا به کیفیت مورد نطر دست پیدا کنید.

مشخصه های یک اسپیکر مناسب برای ماشین

  • کیفیت صدا : تناسب کیفیت و حجم صدای بلندگو از موارد مورد اهمیت در انتخاب آن است.
  • سایز اسپیکر : متناسب با فضایی که در ماشین برای نصب اسپیکر در نظر گرفته اید سایز و شکل آن را انتخاب کنید. انتخاب بلندگوهای بزرگ باعث می شود مجبور به ایجاد تغییراتی در صندوق عقب ماشین شوید.
  • قدرت اسپیکر: میزان قدرت اسپیکر ماشین برحسب وات و توان اسمی (RMS) بر روی بلندگو نشان داده شده است. اسپیکرهای معمولی حدود 300 تا 800 وات قدرت دارند.
  • میزان حساسیت اسپیکر: حساسیت اسپیکر نشان دهنده میزان قدرت بلندگوی ماشین برای پخش صدا است. هر چه میزان حساسیت بیشتر، قدرت صدا نیز بیشتر خواهد بود.

 

 

در صورت ضعیف بودن صدای خروجی از بلندگو که به دلیل ضعیف بودن سیگنالهای ورودی می باشد؛ از آمپلی فایر جهت تقویت سیگنال ها استفاده می شود تا کیفیت صدای خروجی از بلندگو قوی تر و بهتر باشد. اگرچه اکثر بلندگوهای ماشین مجهز به آمپلی فایر هستند اما قدرت آنچنانی برای پخش صدا ندارندو اگر مایل به شنیدن صدای با کیفیت تر و حجم بالاتری هستید بهتر است آمپلی فایر مجزا برای بلندگوی ضبط استفاده کنید.

توجه داشته باشید که نصب یک آمپلی فایر قوی نیاز به اسپیکرهای قوی نیز دارد در اینصورت است که یک سیستم صوتی حرفه ای قوی خواهید داشت.

ساب ووفر

از ساب ووفر برای افزایش بیس (bass) در سیستم صدای ماشین استفاده می شود. که برای خرید آن بهتر است به موارد زیر توجه کنید.

میزان قدرت و حساسیت ساب ووفر

برای داشتن بهترین کیفیت صدا به قدرت و حساسیت ساب و رنج فرانس صدای آن توجه کنید.

نوع و اندازه ساب باکس

ساب باکس همان جعبه ایست که ساب ووفر درون آن قرار می گیرد و اندازه و نوع آن در نوع و حجم صدا موثر است مثلا خروجی صدا از جعبه کوچک و بسته صدایی ست بم و دقیق .

نکته: آمپلی فایرهای قدرتمند نیاز به برق بیشتری دارند و این برق را باتری ماشین دریافت میکنند بنابراین ممکن است توانایی باتری را پایین بیاورند و مثلا در زیادکردن صدای ضبط یا نورچراغ های ماشین مشکل بوجود بیاید. برای حل این مشکل از یک خازن مخصوص (capacitor) استفاده کنید.

نصب سیستم صوتی

برای رسیدن به نتیجه بهتر، نصب ضبط را به افراد متخصص در این زمینه بسپارید زیرا گاهی عدم اتصال یک کابل کیفیت سیستم را پایین می آورد.

  • برای انتقال بهتر سیگنال به آمپلی فایر و جلوگیری از نویزهای ایجاد شده حاصل از سیم ها، از کابل هایی با کیفیت برای آمپلی فایر استفاده کنید.
  • از کابل های مخصوص ماشین خود استفاده کنید.

( کابل هایی وجود دارند که به دلیل اتصالات راحتی که دارند،بدون بریدن قابل تعویض و نصب می باشند.)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *